Τετάρτη, 6 Νοεμβρίου, 2024
24 C
Limassol

Ούτε βήμα προς τα εμπρός για τερματικό. Μήπως ήρθε η ώρα να παρέμβει ο Πρόεδρος;

Ένας μήνας και κάτι έχει συμπληρωθεί από τη μέρα που ο εργολάβος του τερματικού υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό σταμάτησε κάθε κατασκευαστική εργασία και εκτός από δημόσιες τοποθετήσεις, εξέλιξη δεν είδαμε.

Ως γνωστόν η CPP και η ΕΤΥΦΑ βρίσκονται σε διαδικασία επιδιαιτησίας σε δικαστήριο του Λονδίνου με τις δύο πλευρές να έχουν διακόψει κάθε επικοινωνία, με εξαίρεση κάποιες επιστολές που «πηγαινοέρχονται». Αυτές αφορούν τις διαφωνίες που προκύπτουν σε σχέση με τη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Λονδίνο και όχι την ουσία, που θα έπρεπε να ήταν και η έγνοια των δύο πλευρών. Και αυτή δεν είναι άλλη από την επανέναρξη των εργασιών για το έργο.

Από τη μέρα που σταμάτησαν οι εργασίες μέχρι και σήμερα, καταγράφηκε σειρά δηλώσεων από πλευράς Κυβέρνησης και συγκεκριμένα του Υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου ότι υπάρχει ετοιμότητα μέχρι και για διακοπή του συμβολαίου και εξεύρεση νέου εργολάβου. Σενάριο που βεβαίως απομακρύνει ακόμα περισσότερο, χρονικά, την ολοκλήρωση του τερματικού.

Κατά πληροφορίες, στο παρασκήνιο, έγιναν κάποιες συναντήσεις του Υπουργού Ενέργειας με τον Πρέσβη της Κίνας στην Κύπρο, σε μια προσπάθεια να αρθεί το αδιέξοδο, αλλά φαίνεται ότι άσπρος καπνός δε βγήκε.

Ο χρόνος περνά, το έργο παραμένει στάσιμο, η Κυπριακή Δημοκρατία συνεχίζει να πληρώνει εκατομμύρια για ρύπους, ο Κύπριος πολίτης να πληρώνει το ρεύμα για «χρυσάφι» και όπως δείχνουν τα πράγματα φυσικό αέριο δύσκολα βλέπουμε στο άμεσο μέλλον.

Οι εκκρεμότητες που υπάρχουν είναι πολλές και έχουν αναφερθεί και στο παρελθόν από την ιστοσελίδα μας, αφού και το τερματικό να ολοκληρωθεί και το FSRU έρθει από την Κίνα, τα πράγματα παραμένουν δύσκολα.

Εκκρεμότητες, εκκρεμότητες, εκκρεμότητες

Πέραν του τερματικού σταθμού, υπάρχει πληθώρα περιφερειακών υποδομών που θα πρέπει να είναι έτοιμες πριν την παράδοση του τερματικού σταθμού. Αρχικά, θα πρέπει οι υποδομές, αγωγοί, που θα μεταφέρουν το αέριο στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες να έχουν κατασκευαστεί. Σήμερα, δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε η τελική ανάθεση της μελέτης καθώς εκκρεμεί ενώπιων των Κυπριακών δικαστηρίων, προσφυγή της κοινοπραξίας KPMG-Asprofos, για την κατοχύρωση του διαγωνισμού, η οποία θα εκδικαστεί εντός Μαρτίου.

Πέραν τούτου, μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει ούτε ο διαγωνισμός για την προμήθεια του LNG το οποίο θα τροφοδοτεί το πλοίο. Σύμφωνα με τον διαγωνισμό “LNG SUPPLY SUPPLEMENTARY REQUEST FOR EXPRESSIONS OF INTEREST” «..είναι πιθανό η ΔΕΦΑ να προκηρύξει διαγωνισμό στο τελευταίο τρίμηνο του 2023…για LNG το οποίο θα ξεκινήσει να παραδίδεται από το 2025». Ως εκ τούτου, ακόμα και αν αυτή η διαδικασία εξελιχθεί ομαλά και χωρίς καθυστερήσεις, δεν αναμένεται αέριο στην Κύπρο πριν από το 2025.

Και με τα κεφάλαια για την αγορά του αερίου τι γίνεται; Έχουν υπολογιστεί; Τα κονδύλια αρκετών εκατομμυρίων που απαιτούνται υπάρχουν για να αγοράσει η Κυπριακή Δημοκρατία τελικά το αέριο;

Και ο κατάλογος με τις εκκρεμότητες δεν τελειώνει εδώ…

Με το FSRU, την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, τι γίνεται; Το καράβι παραμένει στη Σαγκάη με άγνωστο το πότε θα καταπλεύσει στην Κύπρο. Αλλά ακόμα και να έρθει εδώ το FRSU, γνωρίζει κανείς τι θα το κάνουμε; Η ΕΤΥΦΑ έχει πλάνο; Το κόστος που θα επωμιστεί η Δημοκρατία πόσο θα είναι;

Όπως γίνεται αντιληπτό τα προβλήματα είναι πολλά και βήματα προς τα εμπρός δε γίνονται.

Ο Υπουργός Ενέργειας το προηγούμενο διάστημα μίλησε αρκετές φορές για διαβούλευση των δύο πλευρών προκειμένου να βρεθεί λύση. Ωστόσο όχι μόνο διαβούλευση δε ξεκίνησε αλλά ούτε και συνάντηση δεν κατέστη δυνατόν να οριστεί μέχρι στιγμής.

Μήπως έφτασε η ώρα να περάσουμε επιτέλους από τα λόγια στις πράξεις κύριε Παπαναστασίου;

Μήπως είναι η ώρα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να επιδείξει ενδιαφέρον για αυτό το έργο που πολλές φορές έχει χαρακτηριστεί ως το μεγαλύτερο ενεργειακό project στον τόπο και να κάνει ουσιαστική παρέμβαση προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες;