Η διαφωνία ΕΤΥΦΑ-Κοινοπραξίας εργολάβων και η αβέβαιη -όπως εξελίσσεται- επόμενο μέρα για το τερματικό lng στο Βασιλικό βρίσκεται τις τελευταίες μέρες στο επίκεντρο με τον Υπουργό Ενέργειας να υποδεικνύει με δηλώσεις του τις τελευταίες μέρες την κρισιμότητα της κατάστασης.
Η κοινοπραξία των εργολάβων εξέδωσε προ ημερών ανακοίνωση με την οποία ρίχνει και στην ΕΤΥΦΑ ευθύνη για την καθυστέρηση του έργου, την ώρα που οι δύο πλευρές βρίσκονται σε επιδιαιτησία που εξετάζεται από δικαστήριο του Λονδίνου.
Σε κάθε περίπτωση ΕΤΥΦΑ και υπεργολάβος φαίνεται πως δεν βρίσκουν κώδικα επικοινωνίας και στο μεταξύ καμία εργασία δεν γίνεται στην περιοχή του Βασιλικού.
Και αν το έργο δεν προχωρήσει; Ποιες οι επιπτώσεις;
Όπως μας αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τα δεδομένα του τομέα της ενέργειας, οι επιπτώσεις που μπορεί να επιφέρει δεν περιορίζονται μόνο στην τιμή του ρεύματος που καλείται να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής, αλλά και στον γενικότερο Στρατηγικό Ενεργειακό Σχεδιασμό της Κύπρου.
Και αυτό επειδή η ολοκλήρωση των εργασιών του τερματικού σταθμού, μαζί με την παραλαβή του πλοίου ΕΤΥΦΑ-ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ, δεν θα σημάνει αυτομάτως και την άμεση χρήση του αερίου προς ηλεκτροπαραγωγή με τα όποια ωφέλη θα φέρει αυτό στην Κύπρο και στην τσέπη του καταναλωτή.
Υπάρχουν κι άλλες εκκρεμότητες;
Όπως φαίνεται ναι και δεν είναι λίγες.
Πέραν του τερματικού σταθμού, υπάρχει πληθώρα περιφεριακών υποδομών που θα πρέπει να είναι έτοιμες πριν την παράδοση του τερματικού σταθμού.
Πρώτο και βασικότερο, θα πρέπει οι υποδομές, αγωγοί, που θα μεταφέρουν το αέριο στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες να έχουν κατασκευαστεί. Σήμερα, δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε η τελική ανάθεση της μελέτης καθώς εκκρεμεί ενώπιων των Κυπριακών δικαστηρίων, προσφυγή της κοινοπραξίας KPMG-Asprofos, για την κατοχύρωση του διαγωνισμού, η οποία θα εκδικαστεί τον Μάρτιο. Γϊνεται λοιπόν αντιληπτό οτι το έργο της εκπόνησης μελέτης είναι άγνωστο ποτέ θα ξεκινήσει και φυσικά άγνωστο ποτέ θα ολοκληρωθεί ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες εκπόνησης διαγωνισμού και εν συνεχεία ανάθεσης και κατασκευής του δικτύου σωληνώσεων για μεταφορά φυσικού αερίου από το τερματικό LNG στο Βασιλικό σε παρακείμενους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής.
Πέραν όμως των υποδομών, όπως μπορεί κανείς εύκολα να αντιληφθεί μέσα και από την ιστοσελίδα της ΔΕΦΑ, δεν έχει ακόμα προχωρήσει Ο διαγωνισμός για την προμήθεια του LNG το οποίο θα τροφοδοτεί το πλοίο. Σύμφωνα με τον διαγωνισμό “LNG SUPPLY SUPPLEMENTARY REQUEST FOR EXPRESSIONS OF INTEREST” «..είναι πιθανό η ΔΕΦΑ να προκυρήξει διαγωνισμο στο τελευταίο τρίμηνο του 2023…για LNG το οποίο θα ξεκινήσει να παραδίδεται από το 2025». Ως εκ τούτου, ακόμα και αν αυτή η διαδικασία εξελιχθεί ομαλά και χωρίς καθυστερήσεις, δεν αναμένεται αέριο στην Κύπρο πριν απο το 2025.
Και με τα κεφάλαια για την αγορά του αερίου τι γίνεται; Έχουν υπολογιστεί; Τα κονδύλια αρκετών εκατομμυρίων που απαιτούνται υπάρχουν για να αγοράσει η Κυπριακή Δημοκρατία τελικά το αέριο;
Και φαίνεται πως οι εκκρεμότητες δεν τελειώνουν εδώ…
Ακόμα και να ολοκληρωθεί το τερματικό, ακόμα και αν γίνουν και οι υποδομές που υπολείπεται, ακόμα και να βρεθεί ο προμηθευτής του αερίου και τα χρήματα να αγοραστεί, υπάρχουν και άλλα ακόμα που πρέπει να γίνουν.
Για παράδειγμα σε ποιο επίπεδο βρίσκεται η ετοιμότητα των λιμενικών υποδομών για υποδοχή των πλοίων που θα μεταφέρουν το αέριο;
Για την ασφαλή πρόσδεση τους, απαιτείται σύμφωνα με την μελέτη πλοήγησης, η χρήση τεσσάρων ρυμουλκών με ελκτική ικανότητα 90 τόνων. Τετοια ρυμουλκά βεβαίως στην Κύπρο δεν υπάρχουν. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς ότι αυτά θα πρέπει είτε να αγοραστούν (εξαιρετικά υψηλό κόστος μερικών δεκάδων εκατομμυρίων το κάθε ένα) είτε να ενοικιαστούν. Γνώστης της συγκεκριμένης αγοράς μας εξήγησε ότι το κόστος ενοικίασης τέτοιων ρυμουλκών είναι δεκάδων χιλιάδων ευρώ ημερησίως, χωρίς σε αυτό να υπολογίζεται και το κόστος των καυσίμων. Εδώ προκύπτουν δύο ερωτήματα. Κατά πόσον υπάρχουν χρήματα και κατά πόσον υπάρχει διαθεσιμότητα.
Σύμφωνα λοιπόν με όλα τα πιο πάνω, είναι αντιληπτό ότι και να έρθει ο Προμηθέας και το τερματικό να ολοκληρωθεί, φυσικό αέριο εμείς σύντομα δεν πρόκειται να δούμε.