Την εθνική στρατηγική για την πρόληψη και τη διαχείριση της βίας στα σχολεία για το διάστημα 2024 – 2028 ενέκρινε την Πέμπτη το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από πρόταση του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας. Αυτή στοχεύει στην πρόληψη και διαχείριση της παραβατικότητας στα σχολεία.
Μετά από συνεδρία του Υπουργικού, η Υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι «η προσέγγιση της εθνικής στρατηγικής και η φιλοσοφία της είναι ανθρωποκεντρική, ολιστική, ισορροπημένη, επιστημονικά τεκμηριωμένη και αφορά την πρόληψη αλλά και τη διαχείριση του φαινομένου της βίας εντός των σχολείων μας».
Πρόσθεσε ότι η προτεραιότητα της Κυβέρνησης για το ασφαλές σχολείο φαίνεται ξεκάθαρα μέσα από τη στρατηγική μας, η οποία αναλύεται σε συγκεκριμένες δράσεις, ευθύνες, υπεύθυνους των δράσεων και χρονοδιαγράμματα».
Όπως είπε η κ. Μιχαηλίδου, σκοπός της στρατηγικής είναι η πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας και παραβατικότητας μέσα από τη δημιουργία ενός ασφαλούς κλίματος στα σχολεία, το οποίο προωθεί έμπρακτα την κουλτούρα της συμπερίληψης και την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων».
Ανέφερε ότι με την υιοθέτηση της ολιστικής προσέγγισης διασφαλίζεται η ενδυνάμωση και η ενεργός συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων στην πρόληψη και αντιμετώπιση των περιστατικών βίας στα σχολεία.
Το κείμενο της εθνικής στρατηγικής, το οποίο εγκρίθηκε, περιλαμβάνει πέντε άξονες και όπως εξήγησε η Υπουργός Παιδείας, είναι η διασφάλιση ασφαλούς και συμπεριληπτικού περιβάλλοντος και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών των γονέων και κηδεμόνων, η εκπαίδευση και ενδυνάμωση μαθητών για την πρόληψη και διαχείριση της βίας, οι μηχανισμοί παρακολούθησης και υλοποίησης των πολιτικών αυτών και η δημιουργία συνεργειών με άλλους φορείς και τη διασύνδεση με υπάρχουσες νομοθεσίες και στρατηγικής».
Πρόσθεσε ότι οι πιο πάνω άξονες «δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο πολιτικής, επιστημονικά τεκμηριωμένο, που θα καταστήσει την εθνική στρατηγική βιώσιμη και αποτελεσματική και θα οδηγήσουν στην επίτευξη του σκοπού της για πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας και παραβατικότητας».
Απαντώντας σε ερώτηση σε σχέση με την ειδική εκπαίδευση η Υπουργός Παιδείας είπε ότι «η βελτίωση και αναβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης και η πορεία προς την ενιαία εκπαίδευση, το συμπεριληπτικό, δηλαδή, σχολείο, αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης και το έχουμε τονίσει πολλές φορές».
Σημείωσε ότι «πρόκειται για ένα τόσο ευαίσθητο και σοβαρό θέμα για να κάνουμε βεβιασμένες κινήσεις, να κάνουμε αλλαγές ή να προκαλέσουμε αναστάτωση και προβλήματα».
Για αυτό ακριβώς, τον λόγο, ανέφερε η κ. Μιχαηλίδου, «ακολουθούμε πολύ προσεκτικά το συγκριμένο χρονοδιάγραμμα που ανακοινώθηκε και από τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας πέρσι, δηλαδή ακούμε και κωδικοποιούμε τις απόψεις όλων των συμμετεχόντων, στηρίζουμε εκπαιδευτικούς και την προηγούμενη χρονιά κάναμε επιμορφώσεις στα θέματα αυτά για να αλλάξει το κλίμα και η κουλτούρα στα σχολεία».
Επίσης, συνέχισε, «ενισχύουμε τους συνοδούς, συγκεκριμένα βελτιώνουμε υποδομές, αυξάνουμε τον αριθμό των σχολικών συνοδών, τόσο στα σχολεία και ειδικά στα ολοήμερα και τα θερινά σχολεία».
Όπως είπε η Υπουργός Παιδείας «η αύξηση του αριθμού μαθητών και μαθητριών με αναπηρίες και άλλες πρόσθετες ανάγκες, είναι ένα γεγονός, για αυτό και ασχολούμαστε ειδικά με το θέμα προς την καλύτερη διαχείριση των προκλήσεων που προκύπτουν από αυτή την αύξηση».
Προς αυτή την κατεύθυνση, επεσήμανε, «ήδη προχωρήσαμε στην αύξηση της γενικής χορηγίας για την ειδική εκπαίδευση κατά 14%, την αύξηση των κονδυλίων για αγορά εκπαιδευτικού εξοπλισμού της ειδικής εκπαίδευσης κατά 33% και αυξάνουμε τον προϋπολογισμό των ειδικών σχολείων κατά 12%».
Επίσης, ανέφερε η Υπουργός, «έχουμε αυξήσει το εκπαιδευτικό προσωπικό της ειδικής εκπαίδευσης κατά 12% τους σχολικούς βοηθούς συνοδούς κατά 21% και στελεχώθηκαν όλα τα ειδικά σχολεία με εκπαιδευτικούς ψυχολόγους».
Σε ό,τι αφορά τις κτηριακές υποδομές γιατί βλέπουμε και σχετικές αναφορές σήμερα στον Τύπο, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι «ακολουθούμε συγκεκριμένο χρονολογικό πρόγραμμα στη βάση των αναγκών που προκύπτουν».
Πρόσθεσε ότι «είναι για μας προτεραιότητα η βελτίωση των υφιστάμενων σχολικών κτηρίων και συγκεκριμένα στα ειδικά σχολεία όπου εκεί αντιλαμβανόμαστε τις προκλήσεις που υπάρχουν».
Σε σχέση με τα σχολικά λεωφορεία για τις ανάγκες της ειδικής εκπαίδευσης, η Υπουργός ανέφερε ότι «εφαρμόζεται από το Υπουργείο Μεταφορών, Συγκοινωνιών και Έργων, ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου και ήδη έχουν αντικατασταθεί λεωφορεία σε όλα τα ειδικά σχολεία παγκύπρια».
Είπε ότι το Υπουργείο Παιδείας, «στο πλαίσιο των πολιτικών για μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση, προχωρεί και στην υλοποίηση πρόσθετων δράσεων τις οποίες έχουμε ήδη κοινοποιήσει και συζητήσει στη Βουλή».
Αυτές είναι, μεταξύ άλλων, «ο ηλεκτρονικός φάκελος του μαθητή, η περαιτέρω αναβάθμιση του θεσμού των σχολικών βοηθών συνοδών, ο εκσυγχρονισμός της διαδικασίας αξιολόγησης των παιδιών με ειδικές ανάγκες, η επέκταση του θερινού σχολείου σε όλα τα ειδικά σχολεία, αλλά και η συνέχιση της στοχευμένης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών», εξήγησε η Υπουργός Παιδείας.
Καταλήγοντας, είπε ότι «η μεγάλη προσπάθεια που εκπονείται από πέρσι για αλλαγή της νομοθεσίας η οποία και θα αποτελέσει και το κυριότερο μέσο για την μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση θα κατατεθεί το συντομότερο δυνατό στη Βουλή των Αντιπροσώπων».
Πηγή: ΚΥΠΕ