Επανέρχεται κατά της ΕΤΥΦΑ η κοινοπραξία CMC που ανέλαβε την κατασκευή του τερματικού στο Βασιλικό.
Καταλογίζει στην ΕΤΥΦΑ καθυστέρηση στην παραλαβή του FSRU ΕΤΥΦΑ Προμηθέας, παρόλο που είναι έτοιμο, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση από τον Γενάρη του τρέχοντος έτους.
Αυτούσια η ανακοίνωση της Κοινοπραξίας:
Νωρίτερα φέτος, πολυάριθμα άρθρα στον Τύπο και άλλα μέσα ενημέρωσης φιλοξενούσαν δηλώσεις της ETYFA και της κυβέρνησης σχετικά με την κατάσταση και τις καθυστερήσεις στο έργο της CMC. Μέχρι τα μέσα Μαρτίου του τρέχοντος έτους, η CMC δεν είχε ακολουθήσει, προκειμένου να μην διαιωνιστεί μια «δίκη από τα μέσα ενημέρωσης», την οποία θεωρούσε επιζήμια για το έργο στο Βασιλικό και τα συμφέροντα της Κύπρου. Αντ’ αυτού, η CMC παρέμεινε σιωπηλή για το καλό του έργου, μέχρι που τελικά αναγκάστηκε να υπερασπιστεί τον εαυτό της απέναντι σε όλο και πιο εχθρικές δημοσιεύσει. Στις 14 Μαρτίου, η CMC επιβεβαίωσε δημοσίως ότι η ΕΤΥΦΑ δεν είχε παραλάβει το πλοίο «ΕΤΥΑ Προμηθέας» -το FSRU και κεντρικό στοιχείο του Έργου Βασιλικού- παρά το γεγονός ότι το πλοίο ήταν έτοιμο από τα μέσα Ιανουαρίου 2024.
Χωρίς να παραβιάζει υποχρεώσεις εμπιστευτικότητας, η CMC μπορεί να επιβεβαιώσει ότι δεν υπήρξε καμία ενέργεια εκ μέρους της ΕΤΥΦΑ για την παραλαβή και την έναρξη χρήσης αυτού του κρίσιμου εθνικού περιουσιακού στοιχείου που ανήκει στην Κυπριακή Δημοκρατία. Είναι εξαιρετικά εκπληκτικό το γεγονός ότι η ΕΤΥΦΑ ως νόμιμος ιδιοκτήτης του FSRU δεν το θέτει σε λειτουργία. Ακόμα και πριν από την ολοκλήρωση των χερσαίων και λιμενικών έργων του Έργου Βασιλικού, η ΕΤΥΦΑ θα μπορούσε να έχει κερδίσει χρήματα (και θα μπορούσε ακόμα να κερδίσει) θέτοντας το πλοίο σε εμπορική λειτουργία στην παγκόσμια αγορά ενέργειας, είτε ως μεταφορέας υγροποιημένου φυσικού αερίου είτε ως FSRU για άλλο Έργο. Η ΕΤΥΦΑ τα γνωρίζει όλα αυτά, αλλά για λόγους που γνωρίζει καλύτερα η ίδια δεν έχει κάνει τίποτα. Η ενημέρωση που ακολουθεί είναι ουσιαστικά η ίδια με αυτή που η CMC δημοσίευσε στα μέσα ενημέρωσης στα μέσα Μαρτίου 2024, καθώς δεν υπήρξε κανένα σημάδι ή προωθητικής κίνησης εκ μέρους της ETYFA τις εβδομάδες που μεσολάβησαν από τότε. Αντιθέτως, φαίνεται ότι η ETYFA αναζητά τώρα λόγους για να μην αποδεχθεί την παράδοση ενός πλοίου που περιμένει την παράδοσή του και μπορεί να ετοιμαστεί για λειτουργία με μια μικρή προσπάθεια εκ μέρους της ETYFA.
Το FSRU: Η CMC περιμένει να παραδώσει το FSRU (το «ETYFA Prometheas») στην ETYFA και έχει ήδη λάβει μέτρα για να το επιτύχει.
Το σκάφος είναι αξιόπλοο. Πραγματοποίησε πάνω από 2.000 ναυτικά μίλια δοκιμών στη θάλασσα και στο αέριο σε μία από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες διαδρομές του κόσμου υπό την επίβλεψη των Lloyds Register, Schulte Marine Concept, Wilhelmsen Technical Vessel Managers, COSCO και ακόμη και εκπροσώπων της ETYFA πριν από 8 μήνες.
Στις 16 Ιανουαρίου 2024, η Lloyds εξέδωσε «δήλωση ετοιμότητας για παράδοση» του πλοίου. Η δήλωση αυτή κοινοποιήθηκε επίσημα στην ETYFA. Τον Ιανουάριο του 2024 πραγματοποιήθηκε τελετή παράδοσης στο ναυπηγείο στην Κίνα, στην οποία η ETYFA προσκλήθηκε εγκαίρως και επίσημα, αλλά δεν παρέστη. Σύμφωνα με το Lloyd’s Register δεν υπάρχουν εκκρεμείς κατασκευαστικές εργασίες που να εμποδίζουν τον απόπλου του «ETYFA Prometheas» στην Κύπρο. Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένες εκκρεμείς ενέργειες τεκμηρίωσης που μόνο η ΕΤΥΦΑ μπορεί να κάνει ως νόμιμος ιδιοκτήτης του πλοίου. Παρά τα επανειλημμένα αιτήματα της CMC να προχωρήσει η παράδοση του πλοίου στην ΕΤΥΦΑ, το πλοίο παραμένει στη Σαγκάη με την ΕΤΥΦΑ να μην το αποδέχεται.
Η CMC προσπαθεί να συνεργαστεί με την ΕΤΥΦΑ για διάφορα υλικοτεχνικά (όχι συμβατικά) θέματα για περισσότερο από ένα χρόνο, όσον αφορά την ολοκλήρωση και τον απόπλου του σκάφους στην Κύπρο ή όπου αλλού η ΕΤΥΦΑ επιθυμεί να στείλει τον «ETYFA Προμηθέα». Η ETYFA επέλεξε να αγνοήσει όλα τα αιτήματα που αφορούν τις πρακτικές λεπτομέρειες της παράδοσης του σκάφους. Στο βαθμό αυτό, ο χρόνος άφιξης του σκάφους στην Κύπρο είναι στα χέρια της ETYFA και η CMC δεν μπορεί να είναι υπεύθυνη.