Τις έξι δράσεις στις οποίες θα προχωρήσει το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ), προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ενημέρωσης των ιδιοκτητών αυτοκινήτων για τα οποία εκδίδονται ανακλήσεις, παρουσίασε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης ενώπιον της κοινοβουλευτικής επιτροπής Εμπορίου, η οποία συζήτησε εκ νέου το πρόβλημα με τους ελαττωματικούς αερόσακους Takata, με τους οποίους συνδέονται ήδη θάνατοι και σοβαροί τραυματισμοί.
Ο κ. Βαφεάδης αναφέρθηκε και σε τροποποιήσεις νομοθεσιών, που εξετάζονται από το ΤΟΜ, όπως βεβαίωση ότι δεν εκκρεμούν ανακλήσεις πριν την εγγραφή ενός οχήματος, απαγόρευση διενέργειας τεχνικού ελέγχου (ΜΟΤ) χωρίς βεβαίωση ότι δεν εκκρεμούν ανακλήσεις και ανάκληση του πιστοποιητικού ΜΟΤ σε περίπτωση που εκκρεμεί ανάκληση τόσο για αυτοκίνητα με ευρωπαϊκές προδιαγραφές όσο και εισαγόμενα από τρίτες χώρες.
«Με τις δράσεις αυτές ουσιαστικά βελτιώνεται η ενημέρωση του κοινού και θα επιβληθεί η ολοκλήρωση των επικίνδυνων ανακλήσεων εντός τακτού χρονικού διαστήματος», ανέφερε στις δηλώσεις του ο κ. Βαφεάδης, ο οποίος τόνισε ότι ανακλήσεις εκδίδονται συνεχώς και για άλλα θέματα όπως την αντλία καυσίμων, τον κλιματισμό.
Ωστόσο, οι αναφορές του αρμόδιου Υπουργού δεν φαίνεται να έπεισαν τους Βουλευτές, με τον πρόεδρο της επιτροπής, Κυριάκο Χαζηγιάννη να παρομοιάζει την κατάσταση με την έκρηξη στο Μαρί και να κάνει λόγο για παραίτηση του Υπουργού.
Πρόβλημα στην «αλυσίδα ενημέρωσης» στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από τρίτες χώρες
Στις αναφορές του ενώπιον της επιτροπής, ο κ. Βαφεάδης αναγνώρισε ότι το πρόβλημα με σχέση με την ενημέρωση εντοπίζεται στα αυτοκίνητα που εισάγονται από τρίτες χώρες (εκτός) ΕΕ τα οποία απεκάλεσε «γκρίζα αυτοκίνητα», για τα οποία η «αλυσίδα ενημέρωσης έχει σπάσει», όπως είπε, και τα οποία αποτελούν το 60% των εγγραφών αυτοκινήτων στην Κύπρο.
«Για το 60% των εγγραφών η αλυσίδα ενημέρωσης έχει σπάσει» είπε, προσθέτοντας ότι η κατασκευάστρια εταιρεία δεν γνωρίζει ότι το αυτοκίνητο εισήχθη στην Κύπρο. «Για αυτά τα αυτοκίνητα είναι πολύ πιο μεγάλο το πρόβλημα και πρέπει να είναι διαφορετική προσέγγιση» συμπλήρωσε.
Τόνισε εξάλλου ότι όσον αφορά τις ανακλήσεις «η ευθύνη βαραίνει τους διανομείς και τους εισαγωγείς αυτοκινήτων και το ΤΟΜ έχει την ευθύνη εποπτείας τους».
Οι έξι δράσεις του ΤΟΜ
Σύμφωνα με τον αρμόδιο Υπουργό, το ΤΟΜ ζήτησε από όλους τους διανομείς κατασκευαστών να κοινοποιήσουν τους ηλεκτρονικούς συνδέσμους διαδικτύου (links), μέσω των οποίων οι πολίτες μπορούν εύκολα να εντοπίσουν κατά πόσον εκκρεμεί ανάκληση για το όχημά τους. Οι σύνδεσμοι θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του ΤΟΜ.
Επίσης έχουν κοινοποιηθεί σε όλους τους διανομείς των κατασκευαστών κατάλογοι με όλα τα οχήματα του ιδίου κατασκευαστή και κλήθηκαν να ενημερώσουν τους ιδιοκτήτες κατά πόσον εκκρεμεί οποιαδήποτε ανάκληση.
Όπως ανέφερε, όταν διανομέας κατασκευαστή ενημερώσει το ΤΟΜ για την έναρξη ανάκλησης και ζητήσει στοιχεία ιδιοκτητών των επηρεαζόμενων οχημάτων για να επικοινωνήσει μαζί τους, το ΤΟΜ θα αποστέλλει ενημερωτικό SMS στους ιδιοκτήτες των οχημάτων αυτών.
Παράλληλα, το ΤΟΜ θα εκδώσει τεχνική οδηγία προς τα ΙΚΤΕΟ ώστε κατά τον τεχνικό έλεγχο να ενημερώνεται ο ιδιοκτήτης για τη διαδικασία επικαιροποίησης των προσωπικών του στοιχείων, θα τη διάρκεια κατά την οποία ο διανομέας οφείλει να ολοκληρώσει μια ανάκληση ώστε ο έλεγχος να είναι πιο αποτελεσματικός και τέλος θα προχωρήσει σε περαιτέρω δημοσιοποίηση του θέματος για να αντιληφθούν καλύτερα οι πολίτες τη σημαντικότητα των ανακλήσεων.
Εξάλλου, ο κ. Βεφεάδης είπε ότι το ΤΟΜ μελετά τρεις τροποποιήσεις των σχετικών νομοθεσιών. Πρόκειται για την τροποποίηση του Περί Έγκρισης Τύπου Νόμου ώστε κατά την εγγραφή ή μεταβίβαση οχήματος, τόσο για καινούργια όσο και για οχήματα εισαγωγής να προσκομίζεται στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών βεβαίωση από τον διανομέα του κατασκευαστή ότι στο εν λόγω όχημα δεν εκκρεμούν ανακλήσεις. Αυτό έχει εφαρμογή σε όλα τα οχήματα καινούργια και εισαγωγής.
Εξετάζεται, επίσης η τροποποίηση νόμου για τα ΙΚΤΕΟ, ώστε απαγορεύεται η διενέργεια περιοδικού τεχνικού ελέγχου εκτός και εάν προσκομίζεται βεβαίωση από τον διανομέα του κατασκευαστή ότι δεν εκκρεμεί ανάκληση του οχήματος, καθώς και τροποποίηση του Περί Έγκρισης Τύπου Νόμου για την άμεση ανάκληση της καταλληλότητας του οχήματος σε περίπτωση που υπάρχει ανάκληση. Για το τελευταίο εξήγησε ότι μπορεί να εφαρμοστεί στα οχήματα με ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, διότι για να εφαρμοστεί και στα οχήματα εισαγωγής από τρίτες χώρες χρειάζεται να αποστέλλουν την πληροφόρηση για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα οι κατασκευάστριες εταιρείες.
Στο μεταξύ, υπάρχει αντίστοιχη πρόταση νόμου των Βουλευτών Χατζηγιάννη, Νίκου Σύκα και Σταύρου Παπαδούρη, η οποία θα συζητηθεί στην κοινοβουλευτική επιτροπή Μεταφορών την Πέμπτη και καλύτπτει ενδεχόμενη απγόρευση εγγραφής οχήματος και απαγόρευσης έκδοσης πιστοποιητικού ΜΟΤ εφόσον εκκρεμεί εκτέλεση ανάκλησης.
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο Κυριάκος Χατζηγιάννης αφού μίλησε για «δημόσιο κίνδυνο», πρόσθεσε ότι ο Υπουργός προχώρησε σε περιγραφή των διαδικασιών και της γραφειοκρατίας «χωρίς τίποτα το συγκεκριμένο» και χωρίς τη λήψη οποιασδήποτε πολιτικής απόφασης για το θέμα, όπως είπε.
«Απούσα η κυβέρνηση για ένα δημόσιο κίνδυνο. Ποια η διαφορά του δημόσιου κίνδυνου, και της έκρηξης στο Μαρί; Και τότε θα έπρεπε να παραιτηθεί Υπουργός, ή στη συνέχεια με άλλες περιπτώσεις όπου είχαμε δολοφονίες και εκεί υπήρξαν παραιτήσεις Υπουργών», είπε, προσθέτοντας ότι «το πιο ανησυχητικό είναι ότι δεν αντιλαμβάνονται το μέγεθος του προβλήματος».
Ερωτηθείς αν ζητεί την παραίτηση του Υπουργού Μεταφορών, ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι είναι θέμα συναίσθησης ευθύνης και συμπλήρωσε: «Ένας ο οποίος διαχειρίζεται ένα πρόβλημα και είναι στον πάγκο του παρατηρητή ή της κερκίδας των σιωπηλών φιλάθλων να αναβάλει ο ίδιος να αναλάβει τις ευθύνες του για ένα πρόβλημα το οποίο έχει διαγνωστεί, δολοφονήσαμε ως σύστημα ανθρώπους και τούτη την ώρα δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι βρίσκονται σε κίνδυνο.
Από την πλευρά του, ο Βουλευτής ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα ανέφερε ότι σήμερα ο Υπουργός Μεταφορών «απλά μας είπε κάποια μέτρα τα οποία το ΤΟΜ θα έπρεπε να πάρει από πέρσι, από τις 17 Οκτωβρίου του 2023 όταν συζητήσαμε το θέμα μετά την πιστοποίηση, δυστυχώς, του θανάτου του Κυριάκου Όξινου και είχαμε εισηγηθεί ως Επιτροπή να γίνει μια πλατφόρμα στην οποία να μπει ο πολίτης μέσα να μαθαίνει από τον αριθμό του πλαισίου αν έχει ελαττωματικό αερόσακο».
Κάκισε επίσης το γεγονός ότι μέχρι τώρα μόνο το 50% των εταιρειών εισαγωγών απέστειλε στοιχεία που ζήτησε με επιστολές το ΤΟΜ. «Και τώρα προσπαθούν να κάνουν εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού μετά που χάσαμε ένα δεύτερο άνθρωπο, μια νέα κοπέλα, η οποία πιθανώς να σκοτώθηκε από ελαττωματικό αερόσακο Takata», κατέληξε.
Ο Βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης είπε πως το πρόβλημα υπερβαίνει τα 12.000 ευρωπαϊκών προδιαγραφών αυτοκίνητα που εντοπίστηκαν μέσω του συστήματος Rapex καθώς υπάρχουν και άλλα 18.000 αυτοκίνητα που εισήχθηκαν μεταχειρισμένα.
Είπε πως το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί ταχύτερα με την ψήφιση της πρότασης νόμου που θα συζητηθεί στη επιτροπή Μεταφορών και να ψηφιστεί με τη μέθοδο του κατεπείγοντος, αντί μέσω κυβερνητικών νομοσχεδίων που θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο.
«Με τη σύμφωνο γνώμη του Υπουργού μπορούμε να το περάσουμε σε μια εβδομάδα. Αν επείγει το θέμα πρέπει να έχουμε άμεσα αντανακλαστικά και να μπορούμε να ανταποκριθούμε άμεσα προς τον κόσμο», είπε.
Στη συνεδρία, παρέστη πολίτης, ο οποίος έψαξε και εντόπισε ότι το αυτοκίνητό του διέθετε ελαττωματικό αερόσακο Takata με τον κατασκευαστή να σημειώνει ότι το αυτοκίνητο πρέπει να ακινητοποιηθεί μέχρι να αντικατασταθεί ο αερόσακος με έξοδα του κατασκευαστή και πρόσθεσε πως όταν πήγε στην Mitsubishi, την αντιπροσωπεία στην Κύπρο, τον έδιωξαν και του είπαν να αποταθεί στην Ιαπωνία.
Παράλληλα, αναφέρθηκε ότι οι εταιρείες εισαγωγής των αυτοκινήτων Τοyota και Mazda στην Κύπρο χρεώνουν €160 και €75 αντίστοιχα για έλεγχο των εισαγόμενων αυτοκινήτων για να διαπιστώσουν το κατά πόσον φέρουν τους προβληματικούς αερόσακους.
Πηγή: ΚΥΠΕ