Απαντήσεις σε σχέση με την επόμενη μέρα του τερματικού στο Βασιλικό καλείται να δώσει η Κυβέρνηση και άμεσα, μετά το διαζύγιο με την κοινοπραξία CMC, που παρά τα όσα ακούγαμε το προηγούμενο διάστημα, σίγουρα δεν είναι βελούδινο.
Οι δημόσιες τοποθετήσεις, ανακοινώσεις, δηλώσεις και αντιδηλώσεις των τελευταίων ημερών για το θέμα, αποδεικνύουν ότι το έργο της Κυβέρνησης, να περιέλθει στην κατοχή μας το FSRU ΕΤΥΦΑ Προμηθέας, μάλλον δεν θα είναι εύκολο. Δεδομένων δηλαδή των διαφωνιών που παραμένουν. Οι συνέπειες είναι καλά γνωστές σε όλους, αφού χωρίς το FSRU δε μπορεί να λειτουργήσει το τερματικό.
Από το ένα πρόβλημα στο μεγαλύτερο!
Όσον αφορά πάντως την επόμενη μέρα, έχει αξία να σταθεί κανείς σε μια δήλωση που έκανε χθες ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, με την οποία δήλωσε απολύτως σύμφωνος σήμερα και ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου. «Θέλω να αναφέρω με απόλυτη βεβαιότητα ότι δεν έπρεπε ποτέ να δοθεί σε αυτήν την εταιρεία το συγκεκριμένο έργο» είπε ο Πρόεδρος χθες. Θέση με την οποία ο Υπουργός δήλωσε απόλυτα σύμφωνος, μιλώντας σήμερα στον Φιλελεύθερο.
Κάτι θα ξέρουν, θα πει κανείς.
Αν όμως όντως ξέρουν τα όσα προηγήθηκαν και εκτιμούν ότι το έργο δεν έπρεπε να δοθεί στη συγκεκριμένη κοινοπραξία, γιατί επιμένουν να δώσουν τα κλειδιά του εργοτάξιου σε εταιρείες που συμμετείχαν σε αυτήν ακριβώς την κοινοπραξία για να ολοκληρώσουν το έργο;
Από την Κυβέρνηση δεν έκρυψαν ότι αρχική πρόθεση, μετά τον τερματισμό της σύμβασης με τους Κινέζους, είναι να ολοκληρωθεί το έργο μέσω των υπεργολάβων που χρησιμοποιούσε η κοινοπραξία.
Και υπάρχει κάποιος που πιστεύει ότι με τον τρόπο αυτό το πρόβλημα θα λυθεί;
Αν ήταν να προχωρούσαν κανονικά οι διαδικασίες με τους υπεργολάβους, γιατί αυτό δεν έγινε τόσα χρόνια που παλεύουμε να φέρουμε φυσικό αέριο στον τόπο μέσω αυτού του τερματικού;
Σύμφωνα πάντως με ανακοίνωση που εξέδωσε την Κυριακή η CMC, η συνεργασία με την κοινοπραξία υπεργολάβων VPSM (Multimarine, Spanopoulos) τερματίστηκε τον περασμένο Μάρτιο. Στην ίδια ανακοίνωση, η CMC σημειώνει ότι η σύμβαση με την κοινοπραξία VPSM, με επικεφαλής την Multimarine και συνεργάτη τη Spanopoulos, για την κατασκευή της τσιμεντένιας υπερκατασκευής της προβλήτας, συνήφθη τον Νοέμβριο του 2022 με ορίζοντα ολοκλήρωσης της προβλήτας τις 30 Σεπτεμβρίου του 2023. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, ο τερματισμός με την VPSM έγινε τον Μάρτιο του 2024, λόγω συνεχούς απουσίας επιδόσεων, έργων που ήταν κάτω από τα πρότυπα και συνεπώς απορριπτέα, καθώς και αδικαιολόγητες επιπρόσθετες απαιτήσεις για την κατασκευή των έργων και σημαντικές καθυστερήσεις, οι οποίες «αποδίδονταν μόνο στις επιδόσεις της Multimarine».
Πάντως η VPSM απάντησε, διέψευσε τους Κινέζους και ανέφερε ότι η CMC της οφείλει «σημαντικά ποσά ως υπόλοιπο πληρωμών για εκτελεσθείσες εργασίες».
Ας μας εξηγήσουν, Πρόεδρος και Υπουργός, γιατί από τη μία βάλλουν (ορθώς αν μας ρωτάτε) κατά της κοινοπραξίας και από την άλλη θέλουν να δώσουν «αύριο» το έργο σε εταιρείες που συμμετείχαν σε όλη αυτή την προβληματική διαδικασία;
Και ας μας εξηγήσουν και το σπουδαιότερο. Γιατί δεν προχωρούν με διαδικασία fast track tender (διαδικασία ταχείας προσφοροδότησης) προκειμένου να διασφαλίσουν ότι η εταιρεία που θα επιλεγεί για ολοκλήρωση του έργου θα είναι και η καταλληλότερη; Όπως δηλαδή έγινε και στην περίπτωση του λιμανιού της Λάρνακας.
Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Καμία σκοπιμότητα δε χωρεί εδώ. Από εδώ και πέρα τα πάντα πρέπει να γίνουν με διαδικασίες απολύτως διαφανείς.
Πάντως όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, τη δεδομένη χρονική στιγμή υπάρχουν μεγάλες εταιρείες, με μεγάλη εμπειρία στο συγκεκριμένο τομέα και έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον να αναλάβουν την ολοκλήρωση του έργου.
Είναι καιρός σε αυτό τον τόπο, οι αποφάσεις που θα λαμβάνονται για επίλυση κάποιου προβλήματος να μην είναι τέτοιες που να δημιουργούν νέα, μεγαλύτερα προβλήματα.
Κύριοι σοβαρευτείτε. Ο Κύπριος πολίτης πληρώνει!